Hoe maak je een social media strategie voor je blog?

Hoe maak je een social media strategie voor je blog

Vandaag leren we je hoe jij een social media strategie voor je blog maakt, de voornaamste reden voor het maken van een social media strategie is eigenlijk omdat je meer (vaste)bezoekers naar je site wilt en daarvoor is met name social media erg geschikt.

 

sociale media strategie

Hoe te beginnen

Om te beginnen heb je voor een social media strategie, je raadt het al een social media pagina nodig voor je blog.

Er zijn verschillende sociale netwerken maar wij beginnen in deze strategie voor het gemak alleen met Facebook, later kun je het aantal sociale netwerken voor je strategie natuurlijk altijd uitbreiden.

De eerste stap is dan ook het aan maken van een bedrijfspagina voor je blog.

Met een snelle Google search voor “een facebook bedrijfspagina aanmaken”  moet het je wel lukken om deze stap succesvol uit te voeren.

 

Hoe werkt sociale media in combinatie met je blog?

Het idee achter het aanmaken van de Facebook bedrijfspagina voor je blog is dat jij lezers van je blog wilt binden, jij wilt eigenlijk dat mensen die een artikel op jou blog lezen dus danig geboeid zijn dat ze jou blog liken of delen op Facebook.

Het mooie daarvan is dat alle vrienden van de persoon die je blog heeft geliked je blog nu ook te zien krijgen, er kan nu een soort van sneeuwbal effect ontstaan (niet altijd) op zo’n moment kun je soms zelf stellen de je post “viral”is gegaan.

Een tweede voordeel is dat wanneer jij op de Facebook pagina van je blog een artikel van je blog deelt, de mensen die jou bedirjfspagina hebben geliked nu automatisch op hun tijdlijn te zien krijgen dat jij een nieuw artikel hebt gepost.

De kans is nu groot dat die genen denkt, hé dat artikel lijkt me wel boeiend want ik vond dat vorige artikel erg interessant.

Op dit moment heb je een terug kerende lezer, en wellicht liked die gene jou nieuw gedeelde artikel wel weer in dat geval zien weer al die zijn vrienden jou geposte artikelen en heb je er misschien wel 100 nieuwe lezers bij.

Samengevat:

Je hebt een bedrijfspagina om vaste lezers van je blog te werven, en om meer potentiële lezers voor jou blog te doen ontstaan door middel van het sneeuwbal effect dat ontstaan wanneer iemand jou bedrijfspagina liked.

 

De strategie

Nu je de basis informatie van een bedrijfspagina op Facebook begrijpt kunnen we met de strategie beginnen.

Stap 1: Zorg dat je likes hebt op je pagina, het gemakkelijkste wat je kunt doen is je vrienden en familie te vragen of ze jou bedrijfspagina willen liken.

Stap 2: Deel je nieuwste en evt. oudere artikelen op je bedrijfspagina, vraag ook nu weer aan je vrienden en familie of ze dat artikel willen liken, de kans is nu aanwezig dat een vriend van jou vrienden jou bedrijfspagina van je blog ook leuk gaat vinden!

Stap 3: Als stap 2 nog niet tot voor jou voldoende resultaat heeft gelijd (verwacht echter niet gelijk honderden of zelfs duizenden likes) dan kun je betaalde promotie voor je gedeelde pagina’s je kunt in die promotie erg specifiek selecteren welke interesses jou doel groep moet hebben, welke taal ze moet spreken etc.

Jou bericht wordt nu geadverteerd aan mensen die het beste aan de kenmerken voor de doel groep van jou blog voldoen.

Hier door is de kans aanzienlijk groter dat jou bedrijfspagina wordt geliked (een advertentie van 15 euro is al ruim voldoende om te proberen met promotie van jouw gedeelde berichten.

Promote je berichten echter niet te vaak want de beste blog zijn op zichzelf interessant en hebben geen betaalde promotie nodig.

Stap 4: Deel constant berichten op je Facebook bedrijfspagina (bijvoorbeeld 2 keer per week) op die manier hebben de lezers van je blog de tijd om een artikel te lezen en krijgen ze een beetje een idee van  wanneer ze een nieuw artikel kunnen verwachten.

Stap 5: Hou vol, wordt niet te snel gefrustreerd als je niet direct resultaat ziet vaak gaat er veel tijd overheen en is het een kwestie van doorzetten!

 

Tips en trucs!

Naast  de strategie willen we je ook nog een paar tips en trucs meegeven die hopelijk de kans vergroten dat jou social media strategie een succes wordt.

1. Voeg share buttons (deelknoppen) toe aan je site zo vergroot je de kans dat jou artikel wordt gedeeld.

2. Voeg een featured image toe zo krijgen mensen die een gedeeld bericht van jou site bekijken een betere indruk van je site en ook dat vergroot de kans op een share of like.

3. Voeg een social popup toe aan je site op deze manier krijgen bezoekers na een bepaalde tijd een venster te zien die vraagt of ze jou facebook pagina willen liken, op deze manier vergroot je opnieuw de kans dat je pagina wordt geliked.

4. Voeg share buttons toe aan je foto’s, ga maar eens met je muis op de afbeelding boven in dit artikel staan (zonder te klikken) je zult zien dat er social media share buttons te voorschijn komen.

5. Deze stap is misschien vanzelf sprekend maar zorg dat je artikel echt helpvol is, de lezer moet er iets aan hebben op die manier is de kans dat je pagina wordt geliked of je artikel wordt gedeeld aanzienlijk groter.

Hopelijk heb je wat gehad aan dit artikel en weet jij nu zelf ook hoe je een succesvolle social media strategie kunt beginnen voor jou blog, heel veel succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *